iMac ، iPad ، iPhone و iPod لوازم الکترونیکی خیلی محبوب ساخته شده توسط شرکت اپل هستند که زمان زیادی از توزیع بیشتر آنها نمیگذرد. موفقیت و محبوبیت اپل رویای خیلی از رقبانش است. این شرکت از حمایت بی نظیر مشتریانش برخوردار است.

بطوریکه در عصر انتقال اطلاعات و دیجیتالی شدن، خیلی افراد برای انتقال فایلهای موزیک و ویدئو حاضر شده اند تنها به محصولات اپل، خود را محدود کنند. سخت افزارهای ساخته شده توسط شرکت اپل طوری طراحی شدند که تنها نرم افزارهای ساخته شده توسط این شرکت، بر روی این سخت افزارها کار کنند. استیو جابز به عنوان چهره اپل شناخته شده؛ قبل از مرگش رئیس و یکی از بنیانگذاران اپل بود، که بعد از بازگشتش در اواخر دهه 90 باعث شد این شرکت جانی دوباره بگیرد. استیو جابز هدف اپل رو در ایجاد کردن روابطی نزدیک و تجربه ی عالی بین مشتریان و این شرکت تعریف میکند. با این همه تفاسیر راز موفقیت اپل چیست؟

کتابهای زیادی درباره راز موفقیت اپل به چاپ رسیده، از تاریخچه ی استیو جابز تا ایده های مدیریت داخلی اپل. ولی بطور کل شاید بشه راز موفقیت این شرکت رو بر پایه 6 اصل خلاصه کرد:

1- کاربردی بودن

مهندسان سازنده ی محصولات اپل تلاش می کنند محصولاتی بسازند که خودشون می خواهند داشته باشند. بطور مثال خود استیو جابز بزرگترین استفاده کننده محصولات اپل بود و به همین دلیل، مهندسان اپل با درک این مساله، محصولاتشان را طراحی می کردند.

2- راحتی در استفاده

نکته دوم؛ استیو جابز اصرار داشت محصولات اپل باید در استفاده، آسان باشند. با اینکه طرح محصولات اپل یکی از مهمترین نکاتی هست که این محصولات را متمایز میکند، ولی تا زمانی که استفاده از آنها آسان نباشد از نظر اپل، هیچ ارزشی برای مشتری نخواهد داشت.

3- متمایز بودن

نکته سوم؛ دلیل دیگری که باعث موفقیت شرکت اپل شده، سادگی می باشد که این شرکت در تنوع محصولاتش دارد. بطور مثال، اپل بر خلاف دیگر شرکتها از هر محصولی فقط یک طرح ارائه میدهد. بعنوان مثال آیفون؛ فقط یک طرح دارد. برخلاف نوکیا که مدلهای مختلف موبایل رو ارائه میدهد و آشنایی با هرکدام از این مدل ها کارشناس خاص خود را می طلبد. وجود فقط یک نوع از این محصول این امکان رو به مشتری میدهد که سریع تر تصمیم بگیرد.

تنوع

نکته چهارم؛ استیو جابز معتقد بود که حتی اگر تکنولوژی در استفاده آسان باشد ، تنوع کارهایی که افراد در آن تکنولوژی را بکار میبرند باعث بوجود آمدن پیچیدگی میشود، و مشتری ها در هر مرحله ای احتیاج به راهنمایی های کوچیکی پیدا خواهند کرد. به همین دلیل اپل فروشگاه خودش را در سطح جهانی افتتاح کرد. اولین فروشگاه اپل در سال 2002 در توکیو باز شد، که در این فروشگاهها اپل بهترین خدمات را به مشتریانش ارائه میدهد، به این ترتیب که وقتی مشتری وارد یکی از فروشگاههای اپل میشود فروشنده ها در زمان استقبال از آنها می پرسند کهچه کاری دوست دارند انجام بدهند؛ سوالی که میتونه اصلی ترین دلیل ورود یک شخص به یک فروشگاه لوازم گجتی باشه. برخلاف بقیه فروشگاهها که از مشتریانشان میپرسند که چه کمکی میتونم براتون انجام بدم؟

به روز و سرآمد بودن

نکته پنجم؛ اپل به عنوان یک شرکت تولید کننده لوازم گجتی هیچوقت سعی در معرفی یا اختراع محصول جدیدی نکرده، تنها کاری که انجام داده این بوده که گجتی موجود در بازار رو به شکلی بهتر و پیشرفته تر ارائه کند. بطور مثال اپل کامپیوتر رو اختراع نکرد، بلکه مدل بهتر آن را ارائه کرد! جاناتان ایو یکی از طراحان شرکت اپل، چنین گفته: «هدف ما خیلی واضحه؛ طراحی و ساخت محصولاتی بهتر. اگر ما نتونیم محصول بهتری ارائه بدیم، اصلا سراغش نمیریم

آینده نگر بودن

نکته ششم؛ شرکت اپل حداقل 2 سال در صنعت و محصولاتش از بقیه رقیبانش جلوتر است و این موضوع ترس اصلی رقیبان اپل است. اپل در حال حاضر روی محصولاتی کار میکند که حداقل دو سال دیگر به بازار عرضه خواهد شد.

این 6 اصل بوسیله کارشناسان تکنولوژی دلایل اصلی موفقیت اپل معرفی شدند. و بنظر میرسد این شرکت همچنان رشد خواهد کرد و بخش بزرگی از سهم بازار رو با محصولاتش در دست خواهد گرفت.